Közösen fejlesztett ki egy agresszív nedvfelszívó képességekkel rendelkező, femtoszekundumos lézerrel kezelt fémpanelt a Rochesteri Egyetem és az Amerikai Egyesült Államok Hadserege.
Az Egyesült Államok Hadseregének és a Rochesteri Egyetem kutatóinak egyik közös kutatócsapata létrehozott egy kiemelkedő nedvszívó képességekkel rendelkező, „antigravitációs” alumíniumpanelt, amely napenergia felhasználásával tudja megtisztítani a szennyezett vizet.
Az új technológia keretében a felhasznált fémtáblán ultrarövid femtoszekundumos lézerimpulzusokkal sűrű barázdákat hoznak létre. A művelet folyamán a felület a formai átalakulás mellett egyszersmind mélyfekete árnyalatúvá válik.
A beavatkozás az anyagot nagymértékben nedvszívóvá teszi. Akár vertikális irányban is rendkívüli erővel tudja magába szippantani a vizet – a fejlesztők az „antigravitációs” jelzővel ezért ruházták fel az eszközt.
Szurokfekete tónusának köszönhetően a panel több energiát gyűjt be a Napból, amelynek nagy részét meg is tudja tartani, hogy a vizet felmelegítse. A “hőemelkedés” közben a folyadék párává alakul, és a szennyeződésektől megszabadulva hagyja el a tábla felszínét. A szakemberek a tiszta gőzt egy átlátszó konténerbe irányítják, ahol már fogyasztásra alkalmas minőségben sűrűsödik össze iható halmazállapotúvá. Amint az kiderült, a rendszer képes a víz festék-, vizelet, nehézfém-, tisztítószer- és glicerintartalmát emberi fogyasztás szempontjából biztonságos szint alá szorítani.
A találmány például a megbízható ivóvízforrásokban szegény területek lakóinak életét is radikálisan megkönnyítheti. Az amerikai haderő azért vesz részt a fejlesztésben, mert efféle régiókba olykor azért az USA katonái is elvetődnek.
Európában is közeleg az automata sebességváltók korszaka
A Ford legfrissebb statisztikáiból is kiolvasható az európai újautó-értékesítéseket jellemző tendencia: az automata sebességváltók növekvő népszerűsége. 2017-től 2020 januárjáig a Ford európai eladásaiban több mint háromszorosára, 10,4 százalékról 31,3 százalékra emelkedett az automata váltós személyautók és furgonok aránya.
A Ford már több mint 70 éve, a mindössze háromsebességes Ford-O-Matic megjelenése óta kínál automata sebességváltókat. Roelant de Waard, a Ford Europe marketingért, értékesítésért és szolgáltatásért felelős alelnöke elmondta, hogy az automata sebességváltók által kínált előnyök egyike, hogy lehetővé teszik a vezetőknek a legújabb vezetői segédrendszerek használatát. Hozzátette, arra számítanak, hogy ahogy egyre többen döntenek elektromos járművek mellett, a trend folytatódni fog, és az automata sebességváltó lesz az új norma.
A FordPass applikáció egy újabb előnyt kínál, használatával ugyanis bizonyos automata sebességváltós modellek tulajdonosai távolról is beindíthatják a motort, lehetővé téve az utastér klimatizálását vagy a szélvédők jégtelenítésének előbbi megkezdését.

Kelendőek az automata váltós kisautók
Az automata sebességváltók iránti igény növekedéséért részben az felel, hogy a kicsi, valamint középkategóriás autókat egyre gyakrabban választják automata sebességváltóval. 2017-ben például még csak a Ford Fiesták 7 százalékában, míg idén januárban már 30,9 százalékában volt automata váltó.
A nem manuális váltóval szerelt Ford személyautók aránya 2017-ben még csak 8,6 százalék volt, 2020 első hónapjának végére azonban már elérte a 31,6 százalékot.
A furgonok esetében ugyancsak egyre kedveltebb a kézi kapcsolgatás mellőzése. 2017-ben az Európában értékesített Ford teherszállítók 13,4 százalékában volt automata sebességváltó, 2020 januárjában azonban már 31 százalékában.
A németek szeretnek a legkevésbé váltani
2019-ben Európa legnagyobb öt piaca közül Németországban tették ki az eladások legnagyobb hányadát, 32,2 százalékát, az automata váltós típusok, amit sorrendben Franciaország, Nagy-Britannia, Spanyolország és végül Olaszország 12,9 százalékkal követett.
A Ford szerint a változások az elektromos és az autonóm járművek térnyerése, illetőleg egy olyan jövő felé mutatnak, ahol a vezetőknek nem kell többé sebességváltással foglalkozniuk.