Kínai és svéd kutatók vizsgálata alapján a perovszkit napelemek energiahatékonyságát akár a csilipaprika erejéért felelős, kapszaicin nevű anyaggal is fokozni lehet.
Napjainkban már a napelemek egyik legígéretesebb alapanyagává nőtte ki magát a perovszkit. Az ebből az anyagból készült panelek energiatermelő hatékonysága a 2009-es, kevesebb mint 4 százalékról 2020-ra már 20 százaléknál is magasabbra emelkedett. Mint kiderült egyéb anyagok (pl. szilícium, indium) hozzáadásával az ilyen napelemek még termelékenyebbé tehetők.
Kínai és svéd kutatók vizsgálata alapján ráadásul nemsokára ezen komponensek közé emelkedhet a csilipaprika erejéért felelős kapszaicin is.
Elvitathatatlan erényeik ellenére, napelemek komponenseként a fémhalogenid perovszkitok sem tökéletesek. Egyik hiányosságuk, hogy a kristályszerkezetükben előforduló hibák az átmenő elektronokkal kölcsönhatásba lépnek, és a negatív töltésű részecske energiáját hővé konvertálva az egész áramtermelő egység teljesítményét visszafogják.
Csinje Bao, a tanulmány vezető szerzője szerint elektromos, kémiai és optikai tulajdonságai tükrében már a kezdetektől gyanús volt, hogy kapszaicinnel valamelyest orvosolni lehet ezt a gyengeséget.
A metilammónium-ólom-trijodid (MAPbI3) perovszkit előanyagához csupán minimális mennyiségű kapszaicint hozzáadva például 19,1 százalékról 21,88 százalékra sikerült feltornászni a konverzió hatásfokát.
A csapat a továbbiakban azt fogja megvizsgálni, hogy más típusú perovszkit napelemek esetében a kapszaicinnel mekkora hatékonyságnövekedést lehet elérni.
A Mercedes megugrotta az uniós környezetvédelmi normákat

A Mercedes-Benz végül megfelelt az Európai Unió szigorúbb környezetvédelmi normáinak 2020-ban, a vállalatnak sikerült elegendő elektrifikált autót gyártania ahhoz, hogy az egy autóra jutó károsanyag-kibocsátása megfelelő legyen az Európában eladott új autóinak.
A Mercedes 2020-ban közel 160 ezer plug-in hibrid és elektromos járművet szállított ki ügyfeleinek. Ezek zöme az év negyedik negyedében, azaz októbertől decemberig készült, így a nagy év végi hajrának köszönheti a vállalat, hogy megfelelt az EU környezetvédelmi előírásainak.
Ola Källenius erről csütörtökön tájékoztatta a sajtót, miután korábban még arról beszélt, hogy nagyon nehéz lesz teljesíteni az előírásokat, így nem volt biztos, hogy a Mercedes-nek sikerül.
A Daimler vezérigazgatója elmondta, hogy a Kínában tapasztalt trendek az év utolsó negyedében már mindenhol észlelhetőek voltak.
Nem a Mercedes az egyetlen
Az Automotive News cikke szerint a Daimler mellett a PSA Csoport és a Volvo Cars is megfelelt a normáknak, ahogyan a Renault és a BMW is. A teljes Volkswagen Csoport esetében viszont kérdéses a helyzet, ahogyan az autopro.hu korábban is beszámolt róla, a Volkswagen valószínűleg nem teljesítette a környezetvédelmi előírásokat, ám hivatalos adatok még nincsenek erről.
Källenius a tájékoztatóhoz hozzátette, hogy a Daimler mindent megtesz az ökológiai lábnyomának csökkentéséért.