Annak ellenére, hogy számos kutatás zajlik a nagyobb hatótávú és gyorsabban tölthető akkumulátorok területén, ezek széleskörű megjelenésére még évekig nem lehet számítani. 2030 környékétől azonban tényleg olcsóbb és hatékonyabb lehet az elektromos autózás a belső égésű motorokkal hajtott autóknál.
Hamarosan létezni fognak olyan elektromos autók, amiknek az akkumulátorait olyan gyorsan lehet majd feltölteni – és olyan egyszerűen -, mint amennyire gyors egy benzines vagy dízel autót megtankolni a benzinkúton. A hangsúly azon van, hogy mit jelent a hamarosan: négy-öt év, de akár nyolc is lehet, mire tömeggyártásra kerülhetnek ilyen akkuk.
A kulcs ahhoz, hogy az utolsó falak is leomoljanak az elektromos autók totális térnyerése elől, a szilárdtest akkumulátorok versenyképes, tömeges gyártása.
Számos komoly szereplő dolgozik az akkumulátorok gyors töltésén: az izraeli StoreDot új technológiája ötperces töltést ígér, a cég mögött pedig olyan támogatók állnak, mint a BP, a Daimler, a TDK vagy a Samsung.
A Ford és a Volkswagen Csoport is sütögeti a maga pecsenyéjét
A Ford támogatását bíró amerikai Solid Power 2027-re ígéri a saját szilárdtest akkumulátorainak sorozatgyártásra kerülését, míg a Volkswagen Csoport partnere, a QuantumScape akár már 2024-ben piacra dobhatja akkumulátorát, ami a jelenlegi akkuknál nagyobb hatótávolságot és gyorsabb tölthetőséget kínál.
Nem szabad megfeledkezni a Toyotáról sem, bár a japán gyártó nem sokat árul el arról, milyen akkumulátorokat fejleszt, az viszont jelzésértékű, hogy komoly összegeket fordít az elektromos autózás fejlesztésére.
Európa lemaradásban van
Az öreg kontinens jelenleg komoly hátrányban van az akkumulátorgyárakat illetően, mindössze a globális volumen három százaléka készül Európában. Ugyanakkor az EU célja, hogy 2030-ra ez az arány 25 százalékra menjen fel, ebben pedig Magyarország is komoly szerepet játszhat, többek között az SK Innovation beruházásainak hála.
Európa viszont piacvezető lehet az akkumulátoros elektromos autók iránti keresletben. 2025-re 19,1, 2030-ra pedig már 30 százalékra ugorhat az elektromos autók piaci részesedése a kontinensen.
Mikor jelenhetnek meg a gyorsan tölthető akkumulátorok?
A Forbes által megkérdezett szakértők egyaránt minimum négy-öt évvel számolnak még addig, hogy a szilárdtestű, gyorsan tölthető akkumulátorok tömegével elterjedhessenek. Az IHS Markint szerint akár már 2023-ban megjelenhetnek kisebb számban ilyen akkuk, míg a Warwick Egyetem professzora szerint legalább öt-nyolc év még, mire a technológia kellően kiforr.
A legnagyobb kihívásnak minden szakértő azt tekinti, hogy a laboratóriumi körülmények után a valóságban, igazi autókban is helyt kell állnia az akkuknak, mielőtt sorozatgyártásra kerülhetnek. Arra egyikük sem mert tippelni, hogy melyik vállalat lehet az első, aki képes lesz tömegesen gyártani ilyen akkumulátorokat.
Ez a hat trend várható a gyáriparban 2021-ben

2020-ban egyértelműen a koronavírus hatásai szabták meg az iparági trendeket, és úgy fest, 2021-ben is meghatározó lesz a járvány a gyártásban is. Egyre inkább egy digitalizált világ felé mozdulunk el, ahol a termékek előállításához kevesebb emberi munkaerőre lesz szükség. Vagy legalábbis nem olyan munkaerőre, mint eddig.
A Forbes összeállított egy listát arról, hogy milyen trendek határozhatják meg a gyáripart 2021-ben. A lista iparági szakemberek megkérdezésével készült, belülről ezekre a trendekre számítanak az amerikai gyáriparban.
Relokalizáció
Az első trend a relokalizáció, vagy fogalmazhatnánk úgy is, hogy egyensúlyozás a lokális és globális megoldások között. A járvány hatására világszerte előfordulnak határzárak, ráadásul nem is egyidejűleg, így a hosszú ellátási láncokban zavarok keletkezhetnek, a szállítások akadozhatnak. Aki teheti, igyekszik átszervezni a termelését úgy, hogy az sokkal nagyobb mértékben támaszkodjon helyi partnerekre, alapanyagokra.
Edge programozás
Az úgynevezett edge computing esetében a fizikai gyártógépek, szenzorok közvetlenül adatfeldolgozó eszközökhöz kapcsolódnak. A gyorsaság, agilitás egyre nagyobb szerepet kap a gyártásban – például a kobotok használatával is, így fontos, hogy az adatfeldolgozás minél közelebb történjen az adatok gyűjtéséhez. Erre jó röviden az edge.
3D nyomtatás
A 3D nyomtatás, vagyis pontosabban az additív gyártás a koronavírusnak köszönhetően központba került 2020-ban. Az is megmutatkozott, hogy ez a technológia hogyan tudja áthidalni az ellátási láncokban keletkezett „lyukakat”, illetve láttuk az orvosi eszközök gyártásakor, hogy mennyi mindenre alkalmas lehet. Szakértők szerint 2021-ben is fontos téma lesz a gyáriparban a 3D nyomtatás.
Az IT infrastruktúra fejlesztése
Ez világszinten egyértelműen az egyik legnagyobb kihívássá vált a járvány következtében, és nem csak a gyáriparban. A témánál maradva viszont azt kell kiemelni, hogy az Ipar 4.0 vívmányainak egyre szélesebb körű használata megmutatta, mennyire fontos az informatikai rendszerek stabilitása, megbízható működése.
Emberközpontú mesterséges intelligencia
Szintén a koronavírus-járvány emelte központi témává ezt a területet. Bármeddig is maradjon még velünk a vírus, az biztos, hogy a társadalmi távolságtartás ebben az évben is meghatározó szerepet tölt majd be az életünkben, így a gyártásban is. Ahhoz, hogy a gyártósorok mellett, vagy éppen az üzemek más területén ne kerüljenek egymáshoz túl közel a dolgozók, továbbra is szükség lesz a mesterséges intelligencia által lehetséges távoli munkavégzési megoldásokra.
Az IIoT fejlesztése
A fenti trendek alapján nem meglepő, hogy a hatodik pont az IIoT (az ipari dolgok internete) területére való befektetés. A Forbes szerint az IIoT piaca 2020-ban 77,3 milliárd dolláros volt, szakértők szerint a terület 2025-re 110,6 milliárd dollárra rúghat. Szintén a cikk szerint a gyártók 73 százaléka tervezi, hogy 2021-ben befektet az IIoT-vel kapcsolatos fejlesztésekbe.