A német Evonik vegyipari vállalat Vestakeep poli(éter-éter-keton) (PEEK) műanyagából most először kiegyenlítőtengelyek fogaskerekeit készítették el, kiváltva a szokványos fém alkatrészeket.
A fogaskerekek készítéséhez a vállalat egy külön PEEK vegyületet fejlesztett ki, amely megfelelő ellenállósággal rendelkezik ahhoz, hogy elviselje a kiegyenlítőtengelynél jelentkező terheléseket. A fogaskerekeket az IMS Gear gyártja a Mercedes-Benz részére, ami több modelljébe is beépíti azokat.
A belső égésű motorokban kiegyenlítőtengelyekkel csökkenthetik a dugattyúk és más alkatrészek mozgása keltette vibrációt. A tengelyek végén lévő fogaskerekek motorolajjal is érintkeznek, ezért 130 Celsius foknak is ki lehetnek téve. Ezért eddig kizárólag fém fogaskerekeket építettek a kiegyenlítőtengelyekre.
Kevés veszteség, csöndes működés
Az Evonik új, Vestakeep PEEK 5000 G nevet viselő vegyülete magas mechanikai és tribológiai ellenálló-képességgel rendelkezik. A belőle készült fogaskerekek a konvencionális fémből készülteknél kisebb súrlódási veszteséggel és csöndesebben működnek, ami mellett a kisebb tömegből adódóan a meghajtásukhoz szükséges energia mennyisége is kisebb.
A műanyag fogaskerekeket költséghatékonyan, fröccsöntéssel lehet előállítani, anélkül, hogy szükség lenne a felület utólagos megmunkálására úgy, mint a fémek esetében – írja cikkében a Plastics Today
Steffen Kanzler, aki a Vestakeep közlekedési felhasználási területéért felelős, úgy látja, hogy a műanyag használata a kiegyenlítőtengelyhez egy újabb lépést jelent annak sikertörténetében. „Ezzel demonstráljuk a Vestakeep különleges tulajdonságait. Ezek (a jellemzők) relevánsak más kihívást jelentő applikációk esetében is.”
15 év után nőtt a zenei CD-k iránti igény

Nagy meglepetést okozott az Amerikai Hanglemezgyártók Szövetségének (RIAA) zeneértékesítési jelentése, a szervezet szerint a tavalyi évben 2004 óta először nőtt a zenei CD-k eladásából származó bevétel, a 2020-ban tapasztalthoz képest plusz 101 millió dollárral 584 millió dollárra rúgtak az eladások. Kontextusként a csúcsot jelentő 2000-ben 13,2 milliárd dollár bevételt generált a CD.
Mindeközben az évek óta reneszánszát élő hanglemez is óriásit ment, a 2020-as 644 millió dollár után tavaly már 1 milliárd dollárt tettek ki az eladásai. Az RIAA szerint összességében a fizikai zeneeladások tavaly 1,65 milliárd dollár bevételt termeltek az USA-ban, 1996 óta először mutatott fel növekedést az ipar.
A Nashville városában lévő Grimey’s zenebolt társtulajdonosa az Axios megkeresésére elmondta, hogy a tapasztalatok alapján tavaly is a hanglemez volt a sztár, de tényleg váratlanul jól fogytak a zenei CD-k, különösen az új albumokat keresték a vevők. Elsősorban a fiatalabb korosztály mutatott megújult érdeklődést ezek iránt, meglátása szerint egyre többen vágynak rá, hogy digitális helyett fizikai formában birtokolják a kedvelt albumaikat.