A Toyota által támogatott Pony.ai április 24-én bejelentette, hogy a vállalat engedélyt kapott utasszállításra, a fuvarokért pedig díjakat számíthat fel. Mindezt autonóm járművekkel teheti meg a vállalat, amely állítása szerint az első, aki ilyen engedélyt kapott Kínában.
A Pony.ai száz önvezető autó üzemeltetésére, és az azokkal való utasszállításra kapott engedélyt Kínában, Guangzhou városában. A cég korábban Pekingben is kapott hasonló engedélyt, ott azonban csak egy meghatározott, kisebb ipari területen belül vihettek utasokat pénzért, míg most egy egész kerületben tehetik ezt meg – a Pony.ai szerint elsőként Kínában.
A mostani engedély Nansha régióra vonatkozik, ami egy 800 négyzetkilométeres terület Kínában, Kanton városban. Az utasok a Pony.ai applikációban rendelhetik meg a fuvart, és ott is kell fizetniük érte – az autókat pedig nem szükséges emberi sofőröknek vezetnie.
Eleinte lesznek sofőrök
Az engedély ellenére a Pony.ai kezdetben úgynevezett biztonsági sofőrökkel együtt indítja útnak autóit a régióban, de a cégvezetés arra számít, hogy a későbbiekben nem lesz rájuk szükség. A Toyota által támogatott vállalat az Egyesült Államokban is aktív – írja a Reuters.
Ahogyan arról az autopro.hu a napokban beszámolt, Kínában egyre többen próbálkoznak robotaxikkal. A DeepRoute.ai összesen harminc SAIC Motor Marvel R SUV-t látott el a városi környezetben négyes szintű önvezetési képességgel rendelkező, azaz közel teljesen autonóm vezetésre képes rendszerével, a Driver 2.0-val. A rendszer 360 fokos látómezővel bír, a környezetet 200 méteres távolságban képes felmérni.
A harminc járműből álló robotaxi-flotta a Hong-Kong melletti Sencsen utcáin fog tesztutakat futni a következő hónapoktól kezdődően.
Vezeték nélkül sugároztak 1,6 kW áramot két antenna között

Az amerikai haditengerészet már régen megálmodta, a napokban pedig demonstrálta, hogyan lehet két antenna között jelentős energiát továbbítani vezeték nélkül.
Az amerikai haditengerészet kutatólaboratóriuma (U.S. Naval Research Laboratory, NRL) sikeresen demonstrálta a vezeték nélküli energiaátvitelben rejlő lehetőségeket: a kutatócsoport egykilométeres távolságra továbbított 1,6 kW-nyi elektromos áramot – írta meg az Interesting Engineering.
Az amerikai hadsereg régóta kutatja az energia vezeték nélküli „utaztatásának” lehetőségeit. Szűk egy évvel korábban be is mutattak egy megoldást, ami parabolaantennák segítségével végzi a jeltovábbítást, igaz, nem túl nagy távolságon. Annak a technológiának volt tesztje a mostani próba.
A kutatócsoport által kitalált rendszer, a SCOPE-M (Safe and COntinuous Power bEaming – Microwave) két részből áll, ezek egyike a hadsereg marylandi bázisán található. Mindkét fejlesztés 10 gigahertzes hullámhosszon végzi az átvitelt, amihez előbb a továbbítandó energiát mikrohullámá alakítja, majd ezt sugározza át egy vevőegységre (rectenna). Utóbbi pedig egyenárammá konvertálja azt.
Paul Jaffe, a kísérletet vezető kutató szerint a 10 GHz-es átvitel hatékony, a rendszer által generált sugár pedig nem jelent veszélyt sem a környezetre, sem az emberekre. Emellett sokkal olcsóbb is, mint azok a technikák, amiket először kezdtek vizsgálni.
A hadsereg szerint a vezeték nélküli energiaátvitelben szinte korlátlan lehetőségek rejlenek, amiket például az űrhajózás területén is hasznosítani lehet majd.