A Facebook 2012 óta többször is lemásolt vagy felvásárolt olyan közösségi médiaalkalmazásokat, amelyek egyre nagyobb teret nyernek. Ott van az Instagram-üzlet, és ami még megdöbbentőbb, a WhatsApp 22 milliárd dolláros felvásárlása. A Facebook 3 milliárd dollárért megpróbálta felvásárolni a Snapchat-et, amit elutasítottak, és legalább 10 kísérletet tett a legjellegzetesebb funkciók másolására. A múlt héten a vállalat felvásárolta a tbh-t, egy tizenéveseknek szóló anonim alkalmazást, amely az elmúlt hónapokban pezsgett fel.
Nem a Facebook az egyetlen Szilícium-völgyi vállalat, amely agresszívan versenyez a feltörekvőkkel. Az Amazon árháborút kezdett a Diapers.com-mal, majd felvásárolta a meggyengült riválist. Amikor a Google Maps versenytársa, a Waze népszerűvé vált, a vállalat felvásárolta. De az a sebesség, amellyel a Facebook azonosítja a célpontjait, az az összeg, amelyet hajlandó kifizetni, és a másoló termékeinek szemérmetlensége túlmutat társain.
Sok megfigyelő úgy véli, hogy a Facebook szembemegy a Szilícium-völgyi konvenciókkal, ahol a verseny elvárt, de az „innováció” szent. A technológiai vállalatok mindig is tisztában voltak azzal, hogy a feltörekvő diszruptorok megelőzhetik őket. Mindannyian feltörekvő diszruptorként kezdték, és mindenki olvasta a Csak a paranoiások maradnak életben és Az innovátor dilemmáját. A startupok a Szilícium-völgy éltető elemei, és ez egy elszigetelt iparág, amely gyakran úgy működik, mint egy kisváros. Senki sem akarja, hogy zsarnoknak tekintsék, aki megfojtja a fiatal startupok esélyét a sikerre.
Lee, aki jelenleg szabadúszó tervezőként dolgozik, attól tart, hogy a Facebook hatalmának megszilárdulása a kreativitás hiányát okozza, mivel minden egyes felvásárolt céget a Facebook módszere szerint oktatnak be. Ha több, eltérő ideológiájú vállalkozó versengene az emberek idejéért és figyelméért, akkor szerinte „változatosabb termékeket kapnánk, és több ellenpéldával felvértezve, hogyan működhetnének a dolgok, jobban fel lennénk szerelve a technológiai vállalataink elemzéséhez és kritikájához”.
Az ilyen sokszínűség különösen kritikus, mivel a Facebook ambíciói bővülnek. A vállalat névadó applikációjának kétmilliárd havi aktív felhasználója van; leányvállalatainak, a WhatsAppnak, az Instagramnak és a Facebook Messengernek 1,3 milliárd, 800 millió és 1,3 milliárd felhasználója van. A közösségi hálózatokon túl a vállalat termékei egyre mélyebbre hatolnak a hírek, a videó, a virtuális valóság, a mesterséges intelligencia, a fizetés, az ügyfélszolgálat, az e-kereskedelem és az internetszolgáltatást szállító drónok területén. Kevés akadálya van annak, hogy a Facebook hasonló taktikát alkalmazzon minden egyes új piacon, ahová belép. A startupok vigyázzanak.