A Goodyear a Lockheed Martinnal és a General Motors-szal együttműködve lát neki, hogy a NASA holdjárművek gumiabroncsait legyártsa. A közös projekt várhatóan 2025-re készül el.
A vállalatok azt remélik, hogy elsőként tudnak hosszú távú kereskedelmi célú járműüzemeltetésbe kezdeni a Holdon. A Goodyear elsőként ajánlotta fel szakértelmét a gumiabroncsok terén, amelyek a Hold felszínén való közlekedés szempontjából kritikus fontosságú komponensek.
A projektet a NASA az Artemis programjának keretében valósítja meg. Érdekesség, hogy a Goodyear 53 évvel ezelőtt az Apollo-11 projektben is részt vett.
„A NASA Artemis programja, amely a Holdon való életre és munkára irányul, egyértelmű igényt támaszt a holdfelszíni közlekedésre, amelyet űrhajósok által vezetett vagy személyzet nélkül, autonóm módon működtetett járművekkel kívánunk kielégíteni” – mondta Kirk Shireman, a Lockheed Martin holdkutatási kampányokért felelős alelnöke.
A holdi mobilitás növelése és a Holdon uralkodó zord körülmények elviselése érdekében a Goodyear a magasan fejlett légmentes gumiabroncs-technológiáját használja, amelyet a Földön már alkalmaznak a mikro-mobilitás, az autonóm űrsiklók és a személyszállító járművek esetében.
„Mindaz, amit a Hold rendkívül nehéz működési környezetéhez készült gumiabroncsok gyártása során megtanultunk, segít nekünk abban, hogy jobb légmentes gumiabroncsokat készítsünk a Földön” – mondta Chris Helsel, a Goodyear globális működésért felelős vezető alelnöke és technológiai igazgatója.
„Ez hozzájárul majd ahhoz a végső célunkhoz, hogy lehetővé tegyük a mobilitást, bárhol is történjen az. Ugyanilyen fontos és megtiszteltetés történelmet írni ezzel a tekintélyes céggel, amely pontosan tudja, hogyan kell óriási lépést tenni a felfedezés és a mobilitás terén.”
Amint Goodyear említette, az Apollo holdjáróit úgy tervezték, hogy csak néhány napig használhassák őket a leszállóhelyüktől számított öt mérföldes körzetben tett kirándulásokon. A jövőbeni küldetéseket úgy tervezik, hogy sokkal hosszabb távolságokon, zord terepen haladjanak, miközben szélsőségesebb hőmérsékleti viszonyok között működnek.
A gumiabroncsnak új képességekre lesz szükség ahhoz, hogy az éjszakai -150 Celsius-fokos és a nappali 121 Celsius-fokos hőmérsékleten is évekig kitartsanak.
A Goodyear mellett a marylandi székhelyű Lockheed Martin is több mint 50 éves tapasztalattal rendelkezik a NASA-val kapcsolatban. Többek között a Lockheed Martin szolgáltatja az Orion felfedező-űrhajót az Artemis projekt számára. – Írja az Interesting Engineering