Olaszországban úgy cserélik le vagy egészítik ki a dízelüzemű vonatokat, hogy nem kell villamosítani a teljes vonathálózatot nagyon sok pénzért.
A Hitachi üzembe helyezte Európa első akkumulátoros vonatait Olaszországban, közölte a japán nagyvállalat. Bár korábban is használtak elektromos akkumulátorokat vonatokon, most először elsődleges energiaforrásként szolgálnak a teljes utazás során.
Az európai vonathálózat túlnyomó többsége dízelüzemű, ami súlyosan szennyezi a környezetet. A teljes villamosítás viszont nagyon sok pénzbe kerülne. Erre kínál megoldást az elektromos meghajtású vonat, amely villamosított és nem villamosított vonalakon egyaránt képes közlekedni. Az akkumulátoros vonat áramszedőt használ, amikor villanyvezetékhez csatlakozik, és akkumulátoros üzemre (vagy dízelre) vált ott, ahol nincs kiépített villanyvezeték. Amikor lakott területre érkezik vagy befut az állomásra, a károsanyag-kibocsátás kiküszöbölése érdekében pedig kizárólag akkumulátorról megy.
A Hitachi 135 darab akkumulátoros vonatot állít forgalomba, amelyek az ország teljes hosszában és szélességében fognak közlekedni. Ebből az első 20 darab „Blues” márkájú flotta állt munkába Olaszország déli részén. A szicíliai, szardíniai és lazíciai Jón-tenger partvidékének népszerű útvonalain haladó akkus vonat egyelőre 15 kilométeres szakaszon közlekedik, mivel az akkumulátora eddig bírja, de a japán cég szerint hamarosan 100 kilométerre tornázzák fel a hatótávot.
A Hitachi Rail 1,23 milliárd euróért végzi az olasz Trenitaliával együtt a vonatok gyártását Firenze mellett.