Az észak-amerikai Prince Edward-sziget külvárosában csendben szárnyal egy elektromos sugárhajtómű, amely a fosszilis meghajtású társaihoz hasonló teljesítményt ígér.
A kanadai székhelyű Duxion Motors sikeresen elvégezte szabadalmaztatott eJet motorjának földi tesztjét, amely saját állítása szerint „készen áll arra, hogy a nagysebességű elektromos repülést valósággá tegye” – írja honlapja. A méretarányos prototípussal végzett földi tesztek során alacsony és nagy sebességű vizsgálatokat is végeztek.
Az alapítók szerint az autóipar jelentős előrelépést tett a fenntartható közlekedés felé, míg a légi közlekedés lemaradásban van. A lemaradás egyik fő tényezője a nagy teljesítményű, könnyű elektromos meghajtás hiánya, amit a cég célja, hogy teljesítsen.
A 2017-ben alapított légiközlekedési vállalat nagy teljesítménysűrűségű elektromos meghajtási rendszerek fejlesztésével foglalkozik a légi és tengeri ipar számára, amelyek a sugárhajtású repülőgépekben, nagyméretű pilóta nélküli légi járművekben, függőlegesen fel- és leszálló repülőgépekben és tengeri hajókban alkalmazhatók.
A repülőgépek szokásos meghajtórendszere egy motorból áll, amely egy forgó tengelyen keresztül nyomatékot ad át, hogy meghajtja a meghajtó ventilátort, amely a repülőgépet meghajtja. A forgó tengely általában a motorban van, vagy közvetlenül ahhoz kapcsolódik. A motor gyakran a csatornán belül helyezkedik el, és a ventilátorral koaxiálisan (pl. a ventilátor után) helyezkedik el a csatornás ventilátoros meghajtási rendszerekben. A ventilátorlapátok egy központi hubhoz kapcsolódnak, amely a motortengelyhez van csatlakoztatva, amely működteti a ventilátort.
Nagyobb tolóerő elérése érdekében nagyobb teljesítményű motor használata is lehetséges, de a nagyobb motorok csökkenthetik a meghajtás hatékonyságát, ha egy csatornában helyezik el őket. Ennek oka, hogy nem biztos, hogy megfelelnek az optimális ventilátornab/csúcs aránynak egy rögzített gondolaátmérőhöz.
Ennek ellensúlyozására hosszabb ventilátorlapátokat lehet használni, de ez növeli a rendszer tömegét, csökkenti a tolóerő-súly arányt, és több rezgéshez, több karbantartáshoz, mechanikai problémákhoz és nagyobb zajhoz vezethet. Mindezek miatt a repülőgépek nagyobb mértékben járulnak hozzá a globális kibocsátáshoz, ami egyre nagyobb kihívást jelent a nettó nulla kibocsátási cél elérésére irányuló erőfeszítések közepette.
Ahol az elektromos motorok mindig is elmaradtak fosszilis üzemanyaggal működő társaiktól a repülésben, az a nagy teljesítményű, könnyű elektromos meghajtás biztosítása. A megoldást megcélozva a Duxion eJet motorja egyedülálló állandó mágneses technikát alkalmaz. Állítólag a legnagyobb teljesítmény-tömeg arányt biztosítja a legkisebb kompakt méretben, lehetővé téve a sugárhajtású repülőgépek villamosítását.
A csatornázott ventilátorlapátokat egy elektromos gépbe építik be az elektromos repülőgép-meghajtási rendszerben. Általában a forgó ventilátorlapátok a villamos gép rotoregységének részét képezik. A Duxion által bemutatott elektromos meghajtási megoldások lehetővé teszik az elsődleges légáramlást az elektromos gépen keresztül, mivel nincs szükség meghajtott motortengelyre.
A cég állítása szerint az integrált csatornás ventilátoros technológia a folyadékhűtési rendszert kényszerkonvekciós hűtéssel egészíti ki, növelve a teljesítménysűrűséget és a megbízhatóságot. A Duxion technológiája csak egy rövid tengelyt használ a koncentráltság érdekében, így nagyobb tolóerőt biztosít kisebb tengelytávolság mellett. A cég szerint lehetővé teszi további ventilátorfokozatok hozzáadását vagy egy állítható csatorna kialakítását.
A vállalat úgy véli, hogy az eJet motor lehetővé teszi a repülőgép-tulajdonosok és az OEM-ek számára, hogy gyorsabban és gazdaságosabban hibridizálják vagy teljesen villamossá tegyék meglévő flottájukat. „Az eJet Motor a világ első felnivel hajtott sugárhajtóműves motorja, amely a meglévő sugárhajtóművek tolóerejének megfelelő eszközökkel rendelkezik, de károsanyag-kibocsátás nélkül” – mondta Rick Pilgrim, a Duxion Motors elnök-vezérigazgatója egy nyilatkozatban.
A Duxion nemrégiben megállapodást kötött a Dymond Aerospace-szel 200 eJet motor szállításáról, amelyeket a Dymond új, 100 darabos pilóta nélküli teherszállító repülőgép flottájában használnak majd. Őszintén reméljük, hogy a Duxion képes lesz továbbfejleszteni ezt a technológiát, hogy az eJet hamarosan a következő tesztelési szakaszba léphessen.
Fedezze fel a világ legizgalmasabb ingatlanbefektetési lehetőségeit 11 különböző ország legtapasztaltabb szakértőinek tanácsaival, hogy megtalálja a következő nagy lehetőséget a nemzetközi piacokon. Ne hagyja ki ezt a globális perspektívát!