A Corktownban található közút egy szakasza mostantól demonstrációs projektként szolgál az elektromos járművek vezeték nélküli töltésének módjára.
A Motor City új hírnévvel gazdagodhat, hiszen az ország első vezeték nélküli töltéssel rendelkező, elektromos járművek számára kialakított közútjának otthona lehet.
Szerdán a hírmédia képviselői lehetőséget kaptak arra, hogy ezt működés közben is megnézzék. Egy kék színű, elektromos Ford E-Transit haszongépjármű az útburkolat alá fektetett, gumibevonatú réztekercseknek köszönhetően képes volt töltődni az újonnan leaszfaltozott 14. utca egy negyedmérföldes szakaszán, nem messze a tornyosuló Michigan Central Stationtől.
A Newlab, a rehabilitált Könyvraktár előtt erre az alkalomra felállított nagyméretű videoképernyő mutatta a termelt kilowattot és a sebességet, ahogy a furgon az utcán halad. Ezek a számok ingadoztak, ahogy a furgon haladt: egy ponton 16 kw és 9 mérföld/óra volt, miközben a furgon 63%-os töltöttségi szinten volt.
„Lehet, hogy ez most kicsinek tűnik, de ez egy hatalmas lépés” a méretarányok elérésében, mondta Joshua Sirefman, a Michigan Central vezérigazgatója, a Ford leányvállalata, amely a Corktownban egy „mobilitási innovációs negyedet” működtet, a bemutató kezdete előtt. „A következmények valóban megdöbbentőek”.
A 14. utcában még nem minden elektromos jármű tölthető fel. A furgont egy speciális vevőkészülékkel szerelték fel a töltés felvételére. Maguk a tekercsek az útburkolat alatt vannak, de az út egy kis szakaszát aszfaltozatlanul hagyták, hogy megmutassák, hogyan fekszenek alatta a bevont tekercsek. A járdán két nagy dobozt helyeztek el a tekercsek kezelésére.
A vállalkozás a köz- és magánszféra partnerségének egyik darabja, amelynek célja, hogy megmutassa, hogyan működhet a gyakorlatban az ilyen típusú EV-töltő infrastruktúra, és Gretchen Whitmer kormányzó 2021 szeptemberében tett bejelentését követi, miszerint az állam tervezi az ország első vezeték nélküli töltéssel rendelkező közútfejlesztési projektjének elindítását.
A michigani közlekedési minisztérium az izraeli Electreon céggel, a Newlab egyik tagvállalatával és számos partnerrel együttműködve dolgozik azon, hogy megépítsenek egy mérföldnyi induktív töltésű útpályát, beleértve egy nagyobb darabot a Michigan Avenue-n (az építkezést 2025-re tervezik). Az Electreonnak már számos más országban, többek között Svédországban, Németországban, Franciaországban, Olaszországban, Norvégiában, Kínában és Izraelben is vannak folyamatban lévő projektjei.
Stefan Tongur, az Electreon üzletfejlesztési alelnöke elmondta, hogy a projektet Izraelben olyan buszok használják, amelyek díjat fizetnek a szolgáltatás használatáért.
Elmondása szerint a rendszer biztonságos, mivel minden tekercs külön-külön van csatlakoztatva, és csak akkor töltődik fel, ha egy érzékelővel ellátott jármű halad a tekercs fölött. Megjegyezte, hogy az útburkolat rendes aszfalt.
Az induktív töltésű úttestet nem tekintik semmiféle teljes megoldásnak az EV-töltési infrastruktúra bővítésére. Inkább hatótávnövelőként funkcionálna, amelyet a töltőjárművekhez párosítanának, amikor azok álló helyzetben vannak. Az ilyen jellegű lehetőségek lehetővé tennék az autógyártók számára, hogy csökkentsék az akkumulátorok méretét, így bár az ilyen tekercsek beépítése az infrastruktúrába költséget jelentene, a járműveken csökkenthető lenne a költség – mondta Tongur.
A projekt költsége az MDOT szerint 1,9 millió dollár állami forrásból, valamint 4 millió dollár az Electreon csapat és mások hozzájárulásával.
Brad Wieferich, az MDOT igazgatója forradalminak nevezte a projektet az EV-k számára. Az állam és partnerei ezt a projektet „ugródeszkaként” fogják használni, hogy tanuljanak és „megnézzék, hogyan lehet ezt kiterjeszteni” – mondta.