Az amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) új kibocsátáscsökkentési célértékekre tett javaslatot, amely eredményeként 2032-re háromból kettő új autó elektromos hajtással kerülhet az utakra.
A tervezet az új autók kibocsátásának évente 13 százalékos megvágását követeli meg, amivel az eddigi legagresszívebb amerikai emissziócsökkentési szabályozás lesz amennyiben elfogadják.
Az EPA becslése szerint a 2027-2032 közti modelléveket lefedő szabályozás által 2055-ig 9 milliárd tonnánál is több szén-dioxid légkörbe kerülését lehetne elkerülni. Ezenfelül pénzben kifejezve 2055-ig 850-1600 milliárd dollár hasznot nyújtana az új szabály.
A járműgyártóknak 2032-re járművenként 1200 dollár plusz költséggel járnának az előírások, az ebből adódó árnövekedést azonban a vásárlói megtakarítások messze meghaladnák az EPA számításai szerint, mely azt mutatják, hogy nyolc év alatt egy autóvásárló több mint 9000 dollár üzemanyag- és karbantartási költséget takaríthatna meg.
Beszámolójában a Reuters rámutat, hogy a tervezet ambiciózusabb, mint Joe Biden amerikai elnök azon célja, hogy 2030-ra az újonnan értékesített járművek fele teljesen elektromos vagy plug-in hibrid legyen. Ugyanakkor hasonlóan az amerikai elnökhöz, az EPA sem kívánja egy előre meghatározott időponttól tiltani a belső égésű motoros autók értékesítését, becslések szerint azonban 2032-re így is az autógyártók eladásainak 67 százalékát fogják tisztán elektromos típusok kitenni.
Az Európai Unióban 2035-től kizárólag kibocsátásmentes, azaz elektromos új személyautókat lehet forgalomba helyezni. Kivételnek fognak számítani a karbonsemleges szintetikus üzemanyaggal működő belső égésű modellek, azok forgalmazása 2035 után is folytatódhat.
Mindazonáltal a benzines és dízelhajtású új autók 2035-től esedékes tiltásának így is vannak ellenzői az EU-ban. Lengyelország ígéretet tett arra, hogy mindent megtesz a nemrég megszavazott tiltás megmásítása érdekében. – Olvasható az Autopro-n