A rekordkísérlet 46 órán keresztül zajlott egy coloradói tesztpályán, ahol a Stadler hidrogénüzemű vonatát tesztelik.
A svájci Stadler cég által épített hidrogénüzemű vonat új Guinness-világrekordot állított fel, miután 1741 mérföldet (2883 km) tett meg megállás nélkül. A bravúrt egy kísérleti hidrogénüzemű személyvonati kocsival érték el az Egyesült Államokban, Colorado államban egy erre a célra kialakított tesztgyűrűn.
Amikor fenntartható közlekedési megoldásokat keresünk, az elektromos jármű (EV) jut eszünkbe. Bár ez a technológiai fejlesztés nagyszerű a kipufogógáz-kibocsátás csökkentése szempontjából, szükség van fenntartható tömegközlekedési lehetőségekre is. Újabban az autógyárak is demonstrálták az elektromos buszok képességét. Mégis, a vonatok egyszerre sokkal nagyobb embertömegeket tudnak szállítani.
Az elektromos vonatok már jelentős ideje léteznek, de további infrastruktúrára, például felsővezetékekre van szükségük. Ráadásul az e vezetékek által szolgáltatott villamos energia olyan szennyező forrásokból származhat, mint a szén vagy a földgáz, ami meghiúsítja a közlekedés villamosításának célját. Ez az a pont, ahol a hidrogénhajtású vonatok segíthetnek.
A Stadler által épített hidrogénüzemű vonat a FLIRT-H2 nevet viseli. Két személykocsit tartalmaz, középen egy áramfejlesztővel. Az erőműegység üzemanyagtartályokban tárolja a hidrogént, és üzemanyagcellák segítségével alakítja át azt elektromos árammá.
Az elektromosságot ezután egy vontatási átalakítóba küldik, és egy akkumulátorban tárolják, amely a vonat mozgatására szolgáló elektromos meghajtást látja el vele. Az elrendezés lehetővé teszi a vonat fékrendszeréből származó energia visszanyerését is, ezáltal növelve a rendszer hatékonyságát.
A két kocsiból álló berendezés 108 utas befogadására alkalmas, és óránként 130 km-es (79 mérföldes) végsebessége van. Úgy tervezték, hogy magas, akár 120 Fahrenheit (49 Celsius) fokos környezeti hőmérsékleten is működjön.
A FLIRT-H2 a San Bernardino Megyei Közlekedési Hatóság (SBCTA) számára készült, és egy egész napot képes üzemanyag-utántöltés nélkül futni. A járművet egy coloradói tesztpályán tesztelik, mielőtt még az idén forgalomba állna. Stadler úgy döntött, hogy állításait egy GWR beállításával hivatalossá teszi.
A kísérlet március 20-án este kezdődött, és a GWR tisztviselői jelen voltak a teszt helyszínén. A Stadler mérnökei váltásban vezették a vonatot az éjszaka és a következő nap folyamán. Amikor a vonat március 22-én 17:23-kor megállt, 46 óra alatt 1741,7 mérföldet (2883 km) tett meg, mindezt egyetlen üzemanyagtartállyal.
Ez hatszorosa a FLIRT H2 meghirdetett hatótávolságának – 285 mérföld (460 km). Ez azonban nem valószínű, hogy a valós életben megismételhető, mivel a vonat nem állt meg és nem indult el többször a rekordkísérlet során, és nem utazott különböző emelkedőkön sem. Mindazonáltal ez a kísérlet bemutatta a hidrogén üzemanyag mint a vonatok potenciális energiaforrása képességét.
Kalifornia állam közlekedési hatósága 2023-ban négy darab négykocsis FLIRT H2 vonatot rendelt, amelyek célja a nagyobb utaskapacitás elérése.
„A Stadler az innovatív technológiák folyamatos fejlesztésével következetesen a vasúti közlekedés alternatív hajtásrendszerekkel történő jövőjére összpontosít” – mondta Martin Ritter, a Stadler vezérigazgatója a sajtóközleményben. „A hidrogén, mint tiszta energiaforrás használatával aktívan hozzájárulunk a környezetvédelemhez, és a jövő fenntartható és emissziómentes utazásának kialakításához.”