Észak-Írország első önvezető járműve hivatalosan is megkezdte próbaüzemét Belfast Titanic Quarter negyedében. A Belfast Harbour szerint ez a „közlekedés jövője”.
A vezető nélküli elektromos shuttle busz egy mérföldes útvonalat fog bejárni a ingázók és a turisták számára. A nyolcüléses jármű, amelyen biztonsági operátor is utazik, 20 percenként fog közlekedni a Titanic Halt vasútállomás és a Catalyst között.
A busz belseje úgy néz ki és olyan érzést kelt, mint egy normál busz, korlátokkal, megállás gombbal és hátsó üléssorral. De senki sem fogja a kormányt. A sofőr helyén egy biztonsági operátor ül. A szoftverfejlesztő a BBC News NI-nek elmondta, hogy a busz „szuperemberi” érzékszervi képességekkel rendelkezik. Gavin Jackson az Oxa-tól elmondta, hogy a busz átalakításon esett át. „A buszon kamerák vannak, amelyek segítenek látni és értelmezni a körülötted lévő dolgokat. A buszon lézerek vannak, amelyek segítenek geometriai térképet készíteni a helyről, ahol haladsz.”
Elmagyarázta, hogy a busz radarokkal van felszerelve, amelyek segítenek a busznak átlátni olyan dolgokon, mint a köd és az eső, és olyan dolgokon, amelyeket az emberi szem nem lát jól. „Mindezeket az adatokat egyesítjük olyan információkká, amelyek alapján az AI (mesterséges intelligencia) – az Oxa vezetője – képes tervet készíteni és vezetni a járművet” – tette hozzá. A busz olyan AI-vel rendelkezik, amelyet Belfast ezen területének megértésére képeztek ki. Adatokat gyűjtöttek az út, az utcai berendezések és az emberek viselkedésének tanulmányozására. Ezeket aztán egy felhőbe helyezték, hogy szimulációt készítsenek.

Jackson úr elmondta: „Jelenleg van egy fedélzeti operátorunk is, aki figyeli és ellenőrzi a busz teljesítményét. Ez a személy szükség esetén beavatkozhat, ha biztonsági esemény történik. Azt mondta, hogy végül nem lesz szükség emberi sofőrökre, és „ezeket a járműveket a bolygó bármely pontján, légkondicionált irodákból fogjuk távolról felügyelni”. Mike Dawson, a Belfast Harbour személyzeti és digitális átalakulási igazgatója szerint „ez a közlekedés jövője”.
„Az autonómia kulcsszerepet fog játszani a jelenlegi közinfrastruktúra támogatásában, és a Harlander ennek fontos része. Hogyan tudjuk rávenni az embereket, hogy szálljanak ki autóikból, csatlakozzanak a meglévő tömegközlekedési hálózatokhoz, és oldjuk meg azt a problémát, hogy az utolsó kilométerek közlekedése ma még nem működik kereskedelmi szempontból?” – mondta.
Dawson úr szerint teljesen érthető, hogy az emberek idegesek. „Az új technológia mindig kihívásokat hoz magával. De ez egy ingyenes szolgáltatás, a fedélzeten végig biztonsági operátorok vannak, akik gondoskodnak arról, hogy ha be kell avatkozniuk, akkor be tudjanak avatkozni, de mindig biztosítják, hogy az utazás biztonságos és kényelmes legyen az egész úton.”
A nyilvánosság számára történő megnyitás előtt nyolc héten át tesztelték a kikötőben.
A szolgáltatás ingyenes, és 2025 szeptemberének végéig fog működni.