Az amerikai Spike repülőgépgyártó vállalat bejelentette, hogy már elfogadja a foglalásokat 100 millió dolláros szuperszonikus üzleti repülőgépére. „A szállítások korlátozottak, és az első előleg dátumán alapulnak” – áll a cég honlapján.
Egy repülőgép foglalására vonatkozó bejelentések ritkák, és még ritkább, ha szuperszonikusról van szó. Az emberiség egyik álma, hogy a hangsebességnél gyorsabban repüljön át tengerek felett, 2003-ban ért véget, amikor a Concorde utoljára repült. Azóta több startup is azon dolgozik, hogy ez újra megvalósulhasson.
A közelmúltban olyan cégek, mint az Aerion, csődbe mentek vagy olyan akadályokba ütköztek, amelyek kétségessé tették, hogy egyáltalán képesek lesznek-e levegőbe emelni a repülőgépeiket. Egy korabeli cég bejelentése azonban mégis felcsillantja a reményt, hogy a szuperszonikus repülés ismét általánossá válhat.
A Spike Aerospace szuperszonikus repülőgépét S-512-nek nevezték el, és egyszerre 12-18 utas szállítására tervezték. A repülőgép a nagysebességű utazást ötvözi a csúcskategóriás luxussal, és a végleges ajánlat illusztrációin jól látszik, hogy a repülőgépet a legtehetősebb rétegeknek szánják.
A Spike azt ígéri, hogy az S-512 a hangsebesség 1,6-szorosával (Mach 1,6, 1100 mérföld/óra) képes haladni, aminek köszönhetően utasai legalább 500 mérföld/órával gyorsabban utazhatnak majd a világban, mint egy létező polgári repülőgép.
A vállalat nem sokat árult el az ezt lehetővé tevő technológiáról. A GYIK-oldalán azonban azt írja, hogy az utastér ablak nélküli kialakítása nagyban hozzájárul a „csendes” repülésekhez. A vállalat gondoskodott arról is, hogy a kabin falai nagyfelbontású kijelzőként szolgáljanak a fedélzeti szórakoztatáshoz. A minden ülésen lévő okoseszközön vagy érintőpadon keresztül vezérelve ezek a kijelzők képesek egy telefon vagy táblagép képernyőjét vetíteni, igény szerinti tartalmakat lejátszani, vagy 360 fokos kilátást nyújtani a külső térből.
A Spike oldala nem aprózza el, amikor a nagysebességű utazás fontosságáról beszél, és versenyre hívja ügyfeleit, hogy még a versenytársak előtt megszerezzék a gépet. A cég azt állítja, hogy a repülőgép tulajdonosa így minden eddiginél gyorsabban érheti el a célállomásokat, több ügyféllel találkozhat, és gyorsabban köthet üzleteket.
Egy Londonból New Yorkba tartó út egy S-512-essel nem lehet hosszabb négy óránál, és a 6200 tengeri mérföldes hatótávolsággal egy vállalati ügyfél New Yorkból Dubaiba is eljuthat megállás nélkül.
Ám e nagy ígéretek mellett nem lehet nem elgondolkodni azon, hogy a repülőgép olyan-e, mint a milliárdosok Cybertruck-pillanatai. A repülőgép kialakítása és képességei rendkívül csábítóak, de a mögöttes technológiát még nem mutatták be, és nagy az esélye annak, hogy a közeljövőben nem is kerül forgalomba.
A Spike Aerospace azt állítja, hogy szándékosan félig lopakodó üzemmódban dolgozik. Mégis, a repülőgép várható szállítási dátuma nélkül nehéz elhinni, hogy közel járnak ahhoz a technológiához, amely lehetővé teszi, hogy az S-512-est a közeljövőben a levegőben lássuk.