Elutasították a TikTok azon kérelmét, hogy megdöntsék azt a törvényt, amely 2025 elejétől betiltaná a TikTokot, illetve annak értékesítését az Egyesült Államokban.
A közösségi médiavállalat azt remélte, hogy a szövetségi fellebbviteli bíróság egyetért azzal az érvelésével, hogy a törvény alkotmányellenes, mivel „elképesztő” hatással van a 170 millió amerikai felhasználójának szólásszabadságára.
A bíróság azonban helybenhagyta a törvényt, amely szerinte „a Kongresszus és az egymást követő elnökök széles körű, kétpárti fellépésének csúcspontja”.
A TikTok közölte, hogy most az Egyesült Államok Legfelsőbb Bíróságához, az ország legfelsőbb jogi hatóságához fordul.
Az USA azt akarja, hogy a TikTokot eladják vagy betiltsák, mert a tulajdonosok szerinte kapcsolatban állnak a kínai állammal – a TikTok és az anyavállalat, a Bytedance mindig is tagadta ezt a kapcsolatot.
A bíróság egyetértett azzal, hogy a törvényt „gondosan úgy alkották meg, hogy az csak egy külföldi ellenfél általi ellenőrzéssel foglalkozzon, és része volt egy szélesebb körű erőfeszítésnek, amely a KNK (Kínai Népköztársaság) által jelentett, jól megalapozott nemzetbiztonsági fenyegetés elhárítására irányult”.
A TikTok azonban azt mondta, hogy ezzel még nem ért véget a jogi harc.
„A Legfelsőbb Bíróság története során már többször megvédte az amerikaiak szólásszabadsághoz való jogát, és elvárjuk, hogy ebben a fontos alkotmányos kérdésben is ezt tegyék” – mondta a TikTok szóvivője közleményében.
Hozzátették, hogy a törvény „pontatlan, hibás és hipotetikus információkon” alapul, a tiltás pedig cenzúrázná az amerikai állampolgárokat.
Donald Trump győzelme a 2024-es amerikai elnökválasztáson mentőövet jelenthet az alkalmazás számára is.
Annak ellenére, hogy 2020-as első ciklusa alatt sikertelenül próbálta betiltani a TikTokot, a novemberi választások előtt azt mondta, nem fogja hagyni, hogy a TikTok betiltása hatályba lépjen.
Trumpot január 20-án fogják beiktatni – egy nappal azután, hogy a törvény szerint a TikTokot be kell tiltani vagy el kell adni.
Azt azonban még nem tudni, hogy betartja-e a választások előtti fogadalmát.
James Grimmelmann, a Cornell Egyetem professzora szerint a megválasztott elnök „az árral szemben úszna, hogy kegyelmet adjon a TikToknak”.
„Az amerikai kongresszusban nagyon erős a Kína-ellenesség, így mindkét pártban jelentős választói csoportok vannak, amelyek azt akarják, hogy a TikTokot korlátozzák az amerikai piacról” – mondta a BBC Newsnak.
A bírósági ügyet mind a TikTok-felhasználók, mind az alkalmazás riválisai nagy figyelemmel kísérték.
Tiffany Cianci, a kisvállalkozások szószólója és a TikTok alkotója azt mondta, hogy „nem sokkolta” a pénteki döntés – de a BBC Newsnak elmondta, hogy nem fogja áttenni a TikTok tartalmát vagy jelenlétét a platform riválisaira, például az Instagramra.
„Nem fogom azt tenni, amit ők akarnak, és nem viszem át a tartalmaimat az ő platformjaikra, ahol nem olyan sikeres, ahol nagyobb valószínűséggel cenzúrázzák, ahol nagyobb valószínűséggel kevésbé tudom kontrollálni a közönségemet” – mondta.
Ennek ellenére más platformok is felkészülnek a TikTok utáni közösségi médiatérre.
A Meta, amely a Facebook, valamint az Instagram, a WhatsApp és a Threads tulajdonosa, igyekezett a TikTok rövid formátumú videóinak riválisait felépíteni saját alkalmazásain belül, és olyan változtatásokat eszközölt, amelyeket a felhasználók a TikTokhoz hasonlítottak, miközben az alkalmazás amerikai jövőjével kapcsolatos kérdések merültek fel.
Jasmine Enberg, az eMarketer vezető elemzője szerint „nagy felfordulást” okozna, ha a TikTok fellebbezése elbukna a Legfelsőbb Bíróságon, és a tilalom érvénybe lépne.
Szerinte ez „a Meta, a YouTube és a Snap számára előnyös lenne, miközben a tartalomkészítőknek és a kisvállalkozásoknak ártana, amelyek az alkalmazásra támaszkodnak a megélhetésükhöz”.
A TikTokot azonban nem lesz könnyű újraalkotni, mondta Cory Johnson, az Epistrophy Capital Research vezető piaci stratégája. Johnson szerint a mélytanulási modellek működtetik a TikTok ajánlómotorját.
Szerinte a TikTok hiper-célzása és a kínai adattörvények jelentős kockázatot jelentenek, és figyelmeztető példaként említette Elon Musk algoritmusainak módosítását az X nevű közösségi médiaplatformján, a korábbi Twitteren.
Az amerikai választások előtt Musk politikai posztjai több megtekintést kaptak, mint az összes amerikai politikai kampányhirdetés az X nyilvánosságra hozott adatkészletében – mondta Johnson.
„Nagyon valós és nagyon friss tapasztalatunk van Amerikában azzal, hogy egy közösségi médiahálózat úgy módosítja az algoritmusait, hogy bizonyos hangoknak kedvezzen” – tette hozzá.