Kapcsolódva a múlt heti cikkünkhöz, amelyben a Jaguar márkaidentitásának változását, lehetőségeit és kockázatait vizsgáltuk, új fejleményekről számolhatunk be a 2024. december 3-i bemutatójukkal kapcsolatban, ahol az internetes médiakampányukkal a kultúrharcok frontvonalába pozícionálták magukat. Az a tény, hogy a Jaguar egy olyan vállalat, amely autókat árul, és egy igazán fontos autóval készül, háttérbe szorult. De itt van a Type 00. Egy monolitikus rózsaszín szuperkupé, amely valahol a Rolls-Royce Spectre és a Tesla Cybertruck között foglal helyet, és a vállalat új irányvonalát vetíti előre. Igen, megduplázták az irányt. Bár van egy „londoni kékre” festett példány is.
Gerry McGovern, a JLR kreatív igazgatója. „A Type 00 a Jaguar új kreatív filozófiájának tiszta kifejezése. Ez a bátor, kötetlen kreatív gondolkodás és a rendíthetetlen elszántság eredménye. Ez az első fizikai megnyilvánulásunk, és az alapköve egy új Jaguár-családnak, amely olyan lesz, amilyet még soha nem láttak.”
A Type 00 mindenekelőtt egy masszív kijelentés. Minden értelemben. Egy új tervezési politikát mutat be, amely két szóra egyszerűsödik, ahogy ezeknek a dolgoknak mindig is kell: túláradó modernizmus. A színek használata szintén kulcsfontosságú. A Type 00 több mint öt méter hosszú, és bár még mindig találunk benne íveket, felületei puszta, nyersek és kíméletlenül brutálisak. Valahogyan sikerül ezt a sokféle hatást egybegyúrni, hogy valami tagadhatatlanul hatásos dolgot hozzon létre. És pontosan ez az, amit az alkotók szándéka szerint meg is valósítottak. Figyeljük meg a hátsó ablak hiányát is, egy merész trükk, amely már a Polestar 4 gyártásában is megtalálható. A visszapillantó kamerák a karosszéria oldalain található, a lepergő „gyártói jelzéssel” ékesített sárgaréz „ingoványokban” rejtőznek azokban a panelekben. Ez a hi-tech a kézművességen keresztül.
A Type 00 név egyébként azt sugallja, hogy a vállalat nem dobja el teljesen a múltját, ellentétben a közösségi médiában megjelenő néhány fanyalgással. Az E-Type örökké az egyik legnagyobb modell marad, és olyan megkerülhetetlen árnyékot vet rá, hogy a Jaguar igazán ostoba lenne, ha ezzel próbálkozna. De a lényeg az, hogy 1961-ben a semmiből bukkant fel, és mindenkit lenyűgözött. A Jaguar reméli, hogy itt is hasonló sokkoló és félelmetes élményben lesz része, és mi egyetértünk ezzel. És a nullák? Nos, ez a nulladik autó az új dizájn idővonalán. És teljesen elektromos, tehát nulla károsanyag-kibocsátás a (nem létező) kipufogócsőnél.
Ha a külsőt ütősnek találja, nézze meg, mi rejtőzik a csak koncepcióautónak szánt pillangóajtók mögött. A sárgaréz, a travertin kő és a textíliák adják itt a fő érintési pontokat. A kőelem talapzatként funkcionál, amely az üléseket és a központi gerincet támasztja alá. Az üléseken és a hangszórón gyapjúkeverék található. A műszer- és infotainment képernyők zökkenőmentesen csúsznak be és ki. A Type 00 rendelkezik mindazzal a csatlakoztathatósággal, amit egy ilyen messze a 21. században járó autótól elvárhatunk, de a digitális detoxikáció modikus gondolatára is támaszkodik.
Ezt az ötletet a Prisma-ügy mélyebben is megvizsgálja, és ez az a pont, ahol a Type 00 igazán sci-fivé válik. Ez egy titokzatos tálca, amely a test oldalán egy speciális részen helyezkedik el, és három természetes anyagból készült „totemet” tartalmaz: sárgaréz, travertin és alabástrom. Ha ezek egyikét a középkonzol erre a célra kialakított helyére helyezzük, az utas különböző irányvonalak mentén testre szabhatja a belső tér hangulatát – a környezeti világítást, a hangzást, az illatot és a képernyő grafikáját. A Jaguar szerint ez a személyre szabás új koncepciója, és jelentős előrelépés ahhoz képest, hogy az XJ-ben diófa furnér helyett fényes fekete van. A rejtett tárolóhelyek kinyílnak, hogy színfoltokat tárjanak fel. Mivel nincs hátsó ablak, a visszapillantó tükör helyére egy Clearsight kijelző került. Nincs hamutartó.
Gerry McGovern az autóról és, az egész koncepcióról: „Kényelmetlenül fogja érezni magát. Ez így van rendjén. Tovább kell fejlesztenünk, és folyamatos lesz az átalakítás. Mert a világ nem áll meg.”