A raktárak létesítésénél jelentős költséget jelenthet az építéshez szükséges teleknagyság vagy a bérelt alapterület. Ezért a beruházók, a raktárak üzemeltetői igyekeznek minél jobb kihasználású, helytakarékos megoldásokat alkalmazni.
A takarékos raktármegoldások keresése – elsősorban a rakodólapos áruk esetében – a raktármagasságok növekedése irányába hatott, hiszen ma már a targoncagyártók kínálatában megjelentek a csupán szűk folyosót igénylő, magas emelésű kiszolgálótargoncák. Az így létrejövő raktárak alapterület-kihasználása már kedvezőbb, de a soros tárolás miatt még mindig elég jelentős a közlekedőfolyosók aránya. A még előnyösebb alapterület-kihasználást a mobil állványok jelentik, ahol mindig csak egy munkafolyosót kell megnyitni az áruk mozgatásához. Ennek egyik változata az alábbiakban bemutatott mobil tartókaros állvány.
A mobil tartókaros állványok kialakításának lényege, hogy a karos állványok gördülő alvázra kerülnek. Ilyen állványrendszer a LAUNE Hungary Kft. által forgalmazott mobil karos állvány, amely a raktári kialakítási célnak megfelelően tökéletes helykihasználást kínál, hiszen a közlekedéshez, az állványokon tárolt áruk hozzáféréséhez csak egy, aktuális munkafolyosó szükséges.
Az állványt tartó motorizált alvázak mozgatásával biztosítható a hozzáférés bármely rakathoz. A mozgatható állványrendszer függőleges vázát az állványoszlopok, a vízszintes tartóelemeket a konzolos tartókarok alkotják, a mobilitásról az aljzatba süllyesztett síneken gördülő alváz gondoskodik.
A rendszer lehetővé teszi úgynevezett silóraktár kialakítását, ami annyit jelent, hogy a karos állvány oszlopai tartják az építmény tetejét és oldalfalait, megtakarítva ezáltal az épületváz beszerzési és építési költségeit. Az ilyen esetekben első lépésként elkészül a megfelelő terhelhetőségű építményalap, erre rákerül az ipari padló, majd az építmény tartószerkezeteként is szolgáló tartókaros állvány.
A gördülő alváz a padlóba ágyazott vagy ahhoz rögzített futó- és vezetősíneken gördíthető. Általában két vezetősínt építenek be, a többi futósín. A sínek nem akadályozzák, hogy a kinyitott folyosókba a targoncák bejárhassanak. A sínek szakszerű és pontos lefektetése garantálja a mobil állványok biztonságos használatát. Új építésű raktárak esetén legjobb, ha a síneket előre besüllyesztik az aljzatbetonba. Meglévő csarnokokban aljzat-, illetve talajfelmérés után lehet meghatározni a megfelelő fektetési módot. Valamennyi állványsor egyedi hajtású, így kis terhelés jut a hajtóművekre minden soron.
A gördülő alvázak vezérlése felhasználóbarát, egyszerű, de emellett teljesen biztonságos. A vezérlés történhet manuálisan, illetve távirányítással. A balesetmentes üzemet a hossz- és keresztirányban elhelyezett fotocellák és biztonsági kapcsolók szolgálják. A rendszer lehetővé teszi több gyalogos közlekedőfolyosó egyidejű megnyitását komissiózás céljából. A rendszerhez modern távirányító és biztonsági berendezések tartoznak, amelyeknek köszönhetően az összes operáció elektronikus vezérléssel irányítható.
Maga a tartókaros állvány szerkezeti kialakítása eltér a rakodólapos állványokétól. A tárolóhelyeket csak vízszintes elemek határolják, a teher konzolos tartókarokon kerül elhelyezésre. A karokat egyszerű, ugyanakkor biztonságos megoldással rögzítik az oszlopokra, így lehetőség nyílik a gyors átállásra a változó magassági igények kiszolgálására.
A kialakítás szerint szimpla és dupla konstrukciót különböztetünk meg. Az egyoldalú állványokat elsősorban olyan helyen alkalmazzuk, ahol csak az egyik irányból lehetséges a be-, illetve kitárolás – ilyenek például a falak vagy munkaterület-leválasztások melletti elhelyezések. A tartókarok és oszlopok széles választékával a legkülönbözőbb terhelési és méretezési igényeket lehet teljesíteni az alkatrészek mintegy 50 ezer darabos kombinációja mellett.
A mozgatható karos állvány kiváló megoldás a kis forgási sebességű, közepes mennyiségű anyagok tárolására. Kialakítását tekintve a legmegfelelőbb variáció jelentősebb súlyú és (vagy) térfogatú anyagok tárolására. Elsősorban a profil- és szálanyagok, csövek, széles rakatok, lapra szabott termékek, zártszelvények tárolásához ideális, legyenek azok fém, fa, műanyag vagy bármilyen más anyagból.
Az állványmegoldás különböző kiegészítőelemekkel alkalmassá válik › magas és egyúttal önhordó állványrendszerek megvalósítására (silóraktár) › kültéri alkalmazásra, mivel lefedve megóvja a benne tárolt áru állagát › a karok vízszintes tartóelemekkel történő összekötésével különböző típusú anyagok (például dobozok, tartályok, kosarak, raklapok, konténerek) tárolására. A mozgatható alvázra már meglévő statikus karos állvány is ráépíthető, csökkentve ezáltal a beruházási költségeket. A mobil karos állvány általános előnyei a munkafolyosók számának minimalizálása, a tárolókapacitás jelentős bővülése, az áru elzárásának lehetősége, illetve komissiózófolyosók megnyitása.
A LAUNE a karosállvány-rendszerek telepítésénél szerzett tapasztalatai alapján egy hazai ügyfele részére olyan mobil karosállvány-rendszert tervezett, amely egyben az épület tartószerkezetét is magában foglalta. A rendelkezésre álló korlátozott alapterület jó helykihasználást, nagy sűrűségű tárolást igényelt.
Az 1440 m2 alapterületű raktárban a falak mellett két szimpla, a raktár közepén pedig egy dupla tartókaros állványt állítottak fel az épület teljes hosszában. Ezek között helyezkedtek el a mobil állványok (2×3 alváz), amelyek elmozdíthatók, ezzel egy-egy folyosót kinyitva a raktári állványokhoz történő hozzáféréshez, az áruk be- és kirakásához. Ezáltal biztosított a hozzáférés minden egyes rakományhoz, ugyanakkor a munkafolyosók száma minimális, a raktárépület területi kihasználása igen kedvező.
A mobil állványok előtti fedett területen történik a beérkező rakományok rakodása, az épületszerkezetet tartó fix állványokon pedig a termékek átmeneti tárolása. A hosszú szálanyagokat ezzel a megoldással nem kell forgatni, a tárolómezővel párhuzamosan történik a be- és kitárolási művelet is.
Az egy- és kétoldalú állványsorok, mindegyike 17 704 mm hosszúságú, a tartókarok 1500 mm hosszúak és teherbírásuk egyenként 500 kg. Az oszlopok tengelytávolsága 2500 mm, magasságuk 5500 mm. Az áruk hat szinten tárolhatók, a szintkiosztás jó közelítéssel 320, 1320, 2320, 3320, 4320, illetve 5320 mm. A tárolórendszer teljes kapacitása közel 3000 m2 tárolófelület és 60 tonna teherbírás. Az áruk mozgatása és rakodása oldalvillás vagy négyutas targoncákkal történhet.
A számítások szerint a tervezett megoldás legfeljebb 3 év alatt megtérül a beruházónak. Ennek alapján minden olyan termelővállalatnak javasolható a mobil tartókaros raktári rendszer, ahol a nagy térfogatú tárolandó áruk elhelyezése hely- és beruházástakarékos megoldást kíván.
Egy helyen a legjobb gyakorlatok, tippek és meglátások, amelyekkel a logisztikai szakemberek nap mint nap szembesülnek. Tudjon meg mindent, amit a raktárkezelésről és a hozzá szorosan kapcsolódó megoldásokról tudni kell.